Nova-onderwijs

Op locatie, de De Oude Wereld 59, komen 6 Nova-groepen bestaande uit:
  • Nova 3
  • Nova 4
  • Nova 5
  • Nova 6
  • Nova 7
  • Nova 8
Het Vianova deelt het gebouw aan De Oude Wereld 59 met basisschool De Wereldwijzer. In het nieuwe schooljaar krijgt Vianova hier de volledige bovenverdieping tot haar beschikking. De ruimtes worden opgefrist en krijgen een herkenbare Vianova-stijl.

De schooltijden van de Via's en de Nova's worden op elkaar afgestemd om ervoor te zorgen dat ouders/verzorgers hun kinderen op beide locaties kunnen wegbrengen en ophalen. Verderop leest u wat de schooltijden voor de Via's en Nova's zijn.

Wat verandert er?
  • De Nova’s komen vanaf groep 3 in homogene groepen.
  • Met homogene groepen is het mogelijk een rijker lesprogramma aan te bieden en komt er meer ruimte voor verdieping.
  • Alle Nova’s komen op één locatie (lees verder bij Huisvesting). De leerlingen komen hierdoor in een omgeving met andere kinderen met dezelfde onderwijsbehoefte.
  • Alle HB-expertise komt bij elkaar in één gebouw. Dat vergemakkelijkt de onderlinge samenwerking tussen leerkrachten.
  • De keuze voor Nova-onderwijs wordt voortaan in groep 2 gemaakt in plaats van in groep 1. Dat bevordert een zorgvuldige afweging.

Wat verandert niet?
  • Vianova blijft één school! Door het schooljaar heen zorgen we ervoor dat de Via’s en de Nova’s elkaar blijven ontmoeten.

Schooltijden vanaf schooljaar 2024-2025
Via’s (Vroonhoevelaan 8)
Maandag 8.25-14.45
Dinsdag 8.25-14.45
Woensdag 8.25-12.30
Donderdag 8.25-14.45
Vrijdag 8.25-12.30
* Schooldeur gaat om 8.15 uur open, om 8.25 uur start de les.

Nova’s (De Oude Wereld 59)
Maandag 8.35-14.55
Dinsdag 8.35-14.55
Woensdag 8.35-12.40
Donderdag 8.35-14.55
Vrijdag 8.35-12.40
* Schooldeur gaat om 8.25 uur open, om 8.35 uur start de les.

De groepen
Zoals u kunt zien, verandert de groepssamenstelling. Dit gaat er als volgt uit zien:

Het Nova-onderwijs start pas vanaf groep 3. Vervolgens doorloopt een kind alle leerjaren in homogene groepen.

Een vierjarig kind stroomt in, in één van de groepen 1/2, op locatie de Vroonhoevelaan 8. In de eerste twee leerjaren worden alle kinderen geobserveerd om uiteindelijk een goede keuze te maken wat het beste pad is, Via-onderwijs of Nova-onderwijs. Hierbij wordt gekeken naar zowel de sociale als de cognitieve ontwikkeling.

Sommige kinderen laten al snel zien dat zij een ontwikkelingsvoorsprong hebben. In de groepen 1/2 zullen groepsdoorbroken activiteiten aangeboden worden waarbij elke leerling op zijn of haar leerbehoefte uitgedaagd wordt waarbij ook rekening gehouden wordt met interesses. Informatie over hoe dit eruit komt te zien, volgt nog.

Wanneer een kind in groep 2 zit, zal met ouders, IB en leerkracht besproken worden of een kind het Via-onderwijs of het Nova-onderwijs gaat volgen. Als de keuze voor het Nova-onderwijs gemaakt wordt, zal het kind bij de start van het nieuwe schooljaar overstappen van locatie de Vroonhoevelaan 8 naar locatie De Oude Wereld 59, om daar groep 3 te starten. Wij verwachten dat er meerdere leerlingen uit onze instroomgroepen deze overstap maken. Door de groepsdoorbroken activiteiten in groep 1/2 zullen zij elkaar al kennen.

Vanaf groep 3 doorloopt een kind alle leerjaren in homogene groepen. Door de homogene groepen wordt het mogelijk om een rijker lesprogramma aan te bieden en komt er meer ruimte voor verdieping. Daarnaast zullen er ook regelmatig groepsdoorbroken activiteiten aangeboden worden waarbij bijvoorbeeld Nova 3 en Nova 4 leerlingen gaan samenwerken bij IPC-lessen en activiteiten. Wij vinden het belangrijk dat Nova-kinderen verbinding aangaan en behouden met andere kinderen buiten hun eigen klasgenoten.

De groepsnamen

Verbinding met Via-leerlingen
Als school vinden wij het belangrijk om verbinding te houden met onze via-leerlingen. Hiervoor zullen wij komend schooljaar diverse activiteiten organiseren. Dit kan van alles zijn zoals:
  • Uitwisseling van groepen en locaties tijdens IPC activiteiten. Denk aan een opening, tussendoor een activiteit of afsluiting voor de andere locatie verzorgen.
  • Mix van groepjes tijdens activiteiten zoals de sportdag.
Tussen elke vakantie zal minimaal één activiteit georganiseerd worden waarbij de Nova-leerlingen de Via-leerlingen (vanaf groep 3) zullen ontmoeten.