Via-onderwijs

Op locatie, de Vroonhoevelaan 8 (huidige gebouw van basisschool de Vroonhoeve), komen 14 Via-groepen bestaande uit:
  • 4 of 5 groepen 1/2
  • 3 groepen 3/4
  • 3 groepen 5/6
  • 3 groepen 7/8
Het gebouw van de Vroonhoevelaan 8 is groter dan ons huidige gebouw op Vroonhoevelaan 4 en biedt de ruimte om alle Via-groepen in één school bij elkaar te zetten. De ruimtes worden opgefrist en krijgen een herkenbare Vianova-stijl.

De schooltijden van de Via's en de Nova's worden op elkaar afgestemd om ervoor te zorgen dat ouders/verzorgers hun kinderen op beide locaties kunnen wegbrengen en ophalen. Verderop leest u wat de schooltijden voor de Via's en Nova's zijn.

Wat verandert er?
  • Er komen maximaal vijf (heterogene) kleutergroepen. Dit zijn gecombineerde groepen 1/2.
  • Vanaf groep 3 komen de leerlingen in één van de drie verticale stromen, die bestaan uit de combinatie groepen 3/4, 5/6 en 7/8. De jaargroepen blijven bij elkaar tot en met groep 8.
  • Door de heterogene opbouw van de groep kunnen kinderen van en met elkaar leren.
  • We stoppen met het faseonderwijs. Dat betekent dat de leerlingen in groep 1, 2 en 3 niet meer elk half jaar van fase wisselen. Dat zorgt voor duidelijkheid en rust.
  • Door te werken met drie parallelle stromen kunnen de leerkrachten beter samenwerken en kan ons (IPC-)onderwijs verder versterkt worden.
  • Door de vaste groepssamenstelling kan het onderwijsaanbod beter op de groep worden afgestemd en de doorgaande leerlijn beter worden bewaakt.
  • Voor de leerlingen die nu in groep 3a zitten, komt er een aangepast onderwijsaanbod. Voor kleuters die in het najaar (okt-dec) jarig zijn zullen we nog nagaan in welke jaargroep het kind in het nieuwe schooljaar het best op zijn of haar plek is. Het beleid hiervoor wordt momenteel ontwikkeld. Als dit klaar is heeft de MR medezeggenschap over deze nieuwe aanpak. Daarna zullen we contact opnemen met ouders van de kinderen die dit betreft om te bespreken wat het meest passend is voor komend schooljaar.
  • Alle Via’s komen op één locatie.
  • De meeste groepen worden opnieuw samengesteld. (Lees verder bij: Wat verandert er niet?)

Wat verandert niet?
  • Vianova blijft één school! Door het schooljaar heen zorgen we ervoor dat de Via’s en de Nova’s elkaar blijven ontmoeten.
  • De meeste groepen worden opnieuw samengesteld. We hanteren hiervoor het beleid Verdeling groepen, net als andere jaren. In de kalender op deze website kunt u zien wanneer we u hierover gaan informeren.

Schooltijden vanaf schooljaar 2024-2025
Via’s (Vroonhoevelaan 8)
Maandag 8.25-14.45
Dinsdag 8.25-14.45
Woensdag 8.25-12.30
Donderdag 8.25-14.45
Vrijdag 8.25-12.30
* Schooldeur gaat om 8.15 uur open, om 8.25 uur start de les.

Nova’s (De Oude Wereld 59)
Maandag 8.35-14.55
Dinsdag 8.35-14.55
Woensdag 8.35-12.40
Donderdag 8.35-14.55
Vrijdag 8.35-12.40
* Schooldeur gaat om 8.25 uur open, om 8.35 uur start de les.

De groepen
Zoals u kunt zien, verandert de groepssamenstelling. Dit gaat er als volgt uit zien:

Een vierjarig kind stroomt in, in één van de groepen 1/2. Na groep 2 stroomt het kind door naar één van de verticale stromen of naar het Nova-onderwijs

Als een kind eenmaal in een verticale stroom zit, bijvoorbeeld kleur paars, volgt hij of zij gedurende de hele basisschool carrière deze paarse stroom. Bij het verdelen van de kinderen na groep 2 houden we rekening met:
  • Vriendjes en/of vriendinnetjes;
  • We proberen gezinnen zoveel mogelijk in dezelfde kleur stroom te houden. Zit het oudste kind in stroom paars, proberen we broertjes en/of zusjes ook in stroom paars te plaatsen;
  • We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met evenwichtige aantallen, denk aan: groepsaantallen, aantal jongens en meisjes, aantal leerlingen met extra onderwijsbehoeften, etc.
Op dit moment werken wij nog met het fasesysteem. Dat betekent dat op dit moment kinderen in een scheve fase zitten, fase 1a, 2a of 3a. Deze kinderen worden na de zomervakantie geplaatst in het leerjaar waar zij nu ook zitten. Voor de leerlingen die nu in fase 3a zitten, komt er een aangepast onderwijsaanbod. Zij zullen de start van groep 3 niet opnieuw doen, maar verder gaan waar zij nu zijn gebleven.

De groepsnamen
Om een duidelijke structuur te creëren bij de overgang naar een nieuwe groep hebben een aantal groepen een andere naam gekregen. Op deze manier creëren we duidelijke en herkenbare stromen waarin kinderen komen te zitten. Zo stromen de Via-leerlingen in een M-lijn (Manen, Maanlanders, Marsverkenners), S-lijn (Sterren, Sterrenkijkers, Satellieten) of een Z-lijn (Zonnen, Zonnewijzers, Zonnestelsel).

Verbinding met Nova-leerlingen
Als school vinden wij het belangrijk om verbinding te houden met onze Nova-leerlingen. Hiervoor zullen wij komend schooljaar diverse activiteiten organiseren. Dit kan van alles zijn zoals:
  • Uitwisseling van groepen en locaties tijdens IPC activiteiten. Denk aan een opening, tussendoor een activiteit of afsluiting voor de andere locatie verzorgen.
  • Mix van groepjes tijdens activiteiten zoals de sportdag.
Tussen elke vakantie zal minimaal één activiteit georganiseerd worden waarbij de Via-leerlingen (vanaf groep 3) de Nova-leerlingen zullen ontmoeten.

het Vianova

een bewuste keuze voor de brede ontwikkeling van uw kind!