Vianova

Vianova - Een nieuwe weg

Basisschool Het Vianova staat aan de vooravond van een aantal veranderingen. Wij hebben u als ouders/verzorgers het afgelopen jaar gevraagd mee te denken over het toekomstbestendig vormgeven van ons onderwijs. Ook de medezeggenschapsraad (MR) is bij het proces betrokken geweest. Nu komt het allemaal bij elkaar: een nieuw schoolplan, aanpassingen in ons onderwijs en veranderingen in de huisvesting. We nemen u graag mee in onze plannen voor een toekomstgericht Vianova.

Op dit moment zijn we volop bezig met de voorbereidingen voor het komend schooljaar (2024-2025). Nog niet alles is honderd procent uitgewerkt, maar het merendeel zal in de komende weken duidelijk worden. Deze site zal steeds verder aangevuld worden, zodat u op te hoogte blijft van alle ontwikkelingen.

Twee weken geleden hebben wij de leerlingen en u geïnformeerd over de veranderingen in het onderwijs en de huisvesting met ingang van het nieuwe schooljaar. We zijn blij dat veel ouders hier positief op gereageerd hebben. Enkele ouders hebben ons benaderd met vragen of zorgen over de veranderingen. Een aantal hiervan bespreken we graag in dit bericht omdat de uitleg hierover ook voor andere ouders relevant is.
Vianova een nieuwe weg - vragen en antwoorden

Waarom veranderen?
Vianova is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het gaat gelukkig goed met ons. We behalen goede resultaten. En we hebben een bevlogen en professioneel team dat enthousiast werkt aan de ontwikkeling van de school.

Wel merken we dat de groei uitdagingen met zich meebrengt. Met vragen als: ‘Hoe zorgen we ervoor dat we volgens onze visie kunnen lesgeven?’, ‘Hoe zorgen we ervoor dat het onderwijs in de verschillende groepen goed op elkaar afgestemd blijft?’, ‘Hoe bewaken we de rust in de school?’, ‘en: ‘Is er voldoende ruimte in de gebouwen om ons eigen, kenmerkende onderwijs tot z’n recht te laten komen?’.

De afgelopen tijd zijn we met deze vragen aan de slag gegaan en hebben we onderzocht wat er nodig is om de kwaliteit van ons onderwijs in de toekomst te waarborgen en te laten groeien. De uitkomst is dat we veranderingen gaan doorvoeren in de manier waarop wij ons onderwijs organiseren. De veranderingen gaan volgend schooljaar (2024-2025) in. In deze krant leggen wij uit wat er gaat veranderen. En geven we aan hoe wij ons als school - samen met de leerlingen en u als ouders/verzorgers - gaan voorbereiden.

Namens het team van Vianova,

Mariëlle Timmer-Schutter & Henk Lardée
Directie

Missie en Visie
In ons nieuwe schoolplan hebben we onze missie en visie aangescherpt:

Missie: Samen voor uitdagend onderwijs in een vertrouwde en stimulerende omgeving.
Visie: Leerlingen ontwikkelen zich met plezier tot sociale, zelfstandige en ondernemende tieners.

Lees hier meer over onze missie en visie

Huis op orde
De afgelopen tijd hebben we onderzocht wat er nodig is om de kwaliteit van ons onderwijs in de toekomst te waarborgen en te laten groeien. De uitkomst is dat we veranderingen gaan doorvoeren in de manier waarop wij ons onderwijs organiseren. De veranderingen gaan volgend schooljaar (2024-2025) in. Hieronder leest u meer over de stappen die zijn gezet binnen ons transitiejaar en welke veranderingen er zijn betreft huisvesting voor het Via- en het Nova-onderwijs.

Lees hier meer over ons transitiejaar

Lees hier meer over de huisvesting

Via-onderwijs
Meer rust en ruimte voor ons eigen (IPC-) onderwijs

Lees hier meer over het Via-onderwijs

Nova-onderwijs
Alle HB-expertise bij elkaar

Lees hier meer over het Nova-onderwijs

BSO
Door de veranderingen binnen het Vianova verhuizen de leerlingen naar een andere locatie. Dat heeft ook gevolgen voor de buitenschoolse opvang. Daarom hebben we nauw contact met Junis Kinderopvang. Junis neemt uiterlijk half juni persoonlijk contact op met alle bso-ouders van het Vianova. Zij informeren u of er iets in de buitenschoolse opvang van uw kind gaat veranderen.

​​​​​
13-05-2024
Vandaag wordt u geïnformeerd over de groepssamenstellingen. De meeste groepen worden opnieuw samengesteld. Dit gaat volgens een vaststaand beleid. Dit beleid kunt u vinden in de boekenkast op het...
14-05-2024
De leerlingen, bij wie het van toepassing is, krijgen vandaag een brief mee naar huis betreft (her)verdeling van de groepen.
16-05-2024
De leerlingen, bij wie het van toepassing is, nemen uiterlijk vandaag de ingevulde brief terug mee naar school betreft (her)verdeling van de groepen.

Op dit moment zijn we volop bezig met de voorbereidingen voor het komend schooljaar (2024-2025). Nog niet alles is honderd procent uitgewerkt, maar het merendeel zal in de komende weken duidelijk worden. We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Heeft u nog vragen over de onderwijsveranderingen of huisvesting?
Stel ze gerust door een mail te sturen naar: veranderingenvianova@morgenwijzer.nl of door dit formulier in te vullen.

Let op: Wij gaan niet in op onderwijsinhoudelijke vragen over uw kind, daarvoor moet u bij de leerkracht van uw kind zijn.
Kijk ook even tussen de veelgestelde vragen, wellicht staat uw vraag en antwoord er al bij.

Stel uw vraag

* Verplichte velden